Bye Bye after diner dip!

Bye Bye after diner dip!

Je kent het vast wel, je hebt net lekker gegeten en kort daarna zak je energie pijl tot ver onder nul. Het liefst zou je even een powernap willen doen om vervolgens je werkzaamheden daarna weer op te pakken. Of je hebt kort na het eten alweer zin in iets lekkers, iets zoets, om vervolgens in dezelfde dip te belanden. Herkenbaar? Meet the after diner (lunch) dip!

 

Hoe ontstaat een after diner dip nu eigenlijk?

Het kan natuurlijk zijn dan je gewoon te veel gegeten hebt, je moet dan letterlijk even uitbuiken en je spijsvertering heeft dan simpelweg wat meer energie nodig.

 

Wat eet je?

Als je gegeten of gedronken hebt dan stijgt je bloedsuikerspiegel, je alvleesklier maakt dan insuline aan die ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel weer daalt. Of je nu koolhydraten, eiwitten of vetten eet (of drinkt) bij alle drie krijg je een stijging van je bloedsuikerspiegel alleen is de stijging het grootst bij het eten van snelle koolhydraten. Eet of drink je veel en/of vaak snelle koolhydraten/suiker dan piekt je bloedsuikerspiegel snel omhoog. Je alvleesklier reageert hierop met veel insuline waardoor deze ook weer snel zakt. Je energieke en opgewekte gevoel vlak na het eten wordt dan al redelijk snel opgevolgd door gapen en geeuwen. Je wordt moe en prikkelbaar en krijgt als weer snel zin om iets te eten of drinken.

 

Je immuunsysteem.

De meeste immuun cellen bevinden zich in je buik, rond je darmen. Het immuunsysteem is je defensie die ervoor moet zorgen dat er geen bacteriën en virussen binnen komen. Dit systeem is erg duur en kost veel energie. Verloopt je spijsvertering zoals het hoort, dan zal je immuunsysteem niet zoveel werk hebben. Maar wanneer je spijsvertering niet helemaal soepel verloopt dan kan het zomaar zijn dat je immuunsysteem het na iedere maaltijd erg druk krijgt en dus veel energie vraagt. Energie die je dan dus niet meer kan gebruiken voor je werkzaamheden. Je immuunsysteem gebruikt in eerste instantie glucose als brandstof, maar als er niet genoeg glucose aanwezig is dan kan het ook makkelijk overschakelen en je eiwitten gebruiken als brandstof. Eet je dus allemaal gezonde dingen, voldoende eiwitten, groente, vetten en langzame koolhydraten, maar heb je toch last van een after diner of lunch dip, dan weet je dus dat je immuunsysteem actief is, je moet dan alleen nog even op zoek naar “waarom” het actief is.

Dit is niet altijd even makkelijk, maar als je veel stress hebt, last hebt van parasieten of schimmels, last hebt van allergieën of intoleranties, een tekort aan vitamine en mineralen en/of medicatie slikt, dan heb je groten kans dat je darm aangetast is en je immuunsysteem aan het werk moet.

 

Wat kan jezelf doen?

  • Eet niet te veel. Eet totdat je verzadigd bent en niet tot dat je nok vol zit

  • Vermijd snelle koolhydraten als witte pasta, wit brood, koek, snoep, chips, zoet broodbeleg, krentenbollen, muesli, cruesli etc. maar ook frisdranken, vruchtensappen en koffie, cappuccino met suiker kunnen je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Mocht je toch een keer zin hebben in iets zoets zorg dan dat je combineert met goede vetten, eiwitten en groente, dan stijgt je bloedsuiker minder snel. Te veel en te vaak insuline zorgt ook dat het wordt opgeslagen als (buik)vet.

  • Kies voor langzame koolhydraten als groente, fruit, zoet aardappel, boekweit, haverproducten, zilvervliesrijst, linzen.

  • Eet bij iedere maaltijd groente, eiwitten en gezonde vetten

Heb je toch een beetje hulp nodig? Laat het ons weten, we helpen je graag verder. Vul hier het contact formulier in of bel met Andrea klaver 06-11483379



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.