Feest, geniet & leef zonder extra kilo’s.

Feest, geniet & leef zonder extra kilo’s.

Wil je ook genieten van de feestdagen zonder schuldgevoel en extra kilo’s? Dat kan!

Met deze handige tips gaat dat zeker lukken.

 

  1. Start ook op feestdagen met een gezond en stevig ontbijt. Gezond eten vergroot de behoefte aan gezonde voeding en doet de behoefte aan slecht eten afnemen. Daarnaast heb je ook minder trek in zoetigheid en snacks doordat je een goede maaltijd hebt gehad.

  2. Probeer niet dwangmatig om bepaalde dingen die je eigenlijk heel lekker vindt te laten staan. Geniet er gewoon van, maar in normale porties.

  3. Voeg buiten (en eventueel tijdens) de maaltijden een aantal gezonde voedingsmiddelen toe zodat je automatisch de slechte dingen met mate neemt en meer kunt genieten van de dingen die je eet, omdat je weet dat je ze al bij voorbaat hebt gecompenseerd met een aantal goede voedingsmiddelen.

  4. Door vooraf een aantal gezonde dingen te eten zorg je ervoor dat je je minder schuldig hoeft te voelen over de slechte dingen die je hebt gegeten. Je hebt ze al bij voorbaat ‘in balans’ gebracht. Zo kan je genieten van de lekkere feestmaaltijden zonder in je achterhoofd een vervelend stemmetje te horen.

  5. Mocht je tussendoor wel iets willen snacken kies dan voor de gezonde tussendoortjes (komkommer, tomaatjes, paprika wortel evt. met hummusdip). Alternatieven die niet perse gezond zijn maar wel gezonder zijn dan vele snacks zijn bijv. vijgenbrood, pure chocolade, noten, feta met komkommer etc.

  6. Eet eerst de soep, de eiwitten en dan de rest. Door eerst soep te eten vul je je maag al enigszins. Door eerst de eiwitten te eten (vlees of vis), maakt je lichaam na 20 minuten het stofje aan dat het signaal naar je hersenen stuurt dat je vol zit (koolhydraten maken dit stofje niet aan vandaar dat je hier maar van kunt blijven eten).

  7. Probeer tussendoor te bewegen om de verbranding op gang te houden. Als je bijv. eerst een stuk gaat wandelen en daarna gaat eten, dan heeft je lichaam minder insuline nodig om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden.

  8. Matig met alcohol. Alcohol stopt de vetverbranding en stimuleert de eetlust.

  9. Stop met achteraf spijt hebben van de dingen die je hebt gegeten. Zorg dat je er van hebt genoten.

  10. Toch teveel gegeten? Plan dan na de feestdagen een paar balansdagen in. Wil je weten hoe? Laat het ons weten, we helpen je graag!

Ga je uit eten of weet je nog niet wat er precies op het menu staat, met vlees, vis en een flink portie groente zit je altijd goed. Het brood vooraf, de frietjes of gratin’s (de koolhydraten dus) zorgen voor een schommeling van je bloedsuikerspiegel en zorgen voor het welbekende ADD’tje (after diner dip) Door voldoende eiwitten en groentes te eten, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel. Ook als je toch brood of aardappels wilt eten, zorgen de groentes en de eiwitten ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder piekt. Tevens wordt je spijsvertering er ook blijer van als je je koolhydraten in beperking houd.

 

GENIET VAN DE FEESTDAGEN!

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.