Gezonde vakantie voedingstips!

Gezonde vakantie voedingstips!

De vakantie staat voor de deur en of je nu naar het buitenland gaat of rondom huis, de relaxmodus is aan, we laten alles even los, zijn meer onderweg, etentjes, hapjes, drankjes etc. Maar ook al ben je op vakantie, toch kan je er het e.e.a. aan doen om niet met extra kilo’s thuis te komen, zonder jezelf alles te moeten ontzeggen. Hierbij een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

 

Tip 1: GENIET, laat alle stress even los, doe waar je zin in hebt, ontspan etc. Ook als het kwa voeding niet helemaal top gaat, geniet er in ieder geval van! Morgen weer een dag. Jezelf alles ontzeggen is vragen om moeilijkheden. Maar zorg voor balans en variatie.

Tip 2: Zorg voor drie goede maaltijden per dag: Ben je een uit slaper op vakantie, dan is de kans groot dat je ontbijt verschuift naar brunch of lunch. Heerlijk! Zorg dan voor in ieder geval twee goede maaltijden met voldoende eiwitten, groente en/of fruit en goede vetten. Kwark en/of yoghurt, eieren en fruit zijn overal wel te krijgen. Ga je liever voor iets warms, kies dan voor vlees of vis met groente. Ben je geen uit slaper zorg dan voor een goed ontbijt, lunch en diner. Begin je s ’morgens al met een zoet en koolhydraatrijk ontbijt dan is de kans groot dat je hier de hele dag last van hebt en op zoek gaat naar snackmomenten.

Tip 3: Eet eerst je eiwitten en je groente. Begin je maaltijd met het eten van eiwitten. Eiwitten verzadigen meer en je bloedsuiker blijft stabieler en mocht je dan nog zin hebben in iets van stokbrood of friet dan eet je daar minder van.

Tip 4: Vezels. Je hebt vakantie, dus soms ff lekker ongezond snacken hoort daar ook bij. Dus kan je bij je avondeten niet van de frietjes afblijven, zorg er dan voor dat je toch je groente eet zodat je je bloedsuikerspiegel meer stabiliseert. Lukt het helemaal niet, neem dan de volgende dag wat meer groente en fruit.

Tip 5: Bewegen: Als je het fijn vindt om een pittige work-out te doen op vakantie, then go for it. Heb je dat niet dan lekker blijven liggen. Maar regelmatig even een wandeling kan nuttig zijn voor je spijsvertering. Nog beter is om dit te doen voor je gaat eten, dit bevorder je vetverbranding. Wandelen is ook erg goed voor je endorfine aanmaak en van endorfine worden we blij, dus hoe makkelijk kan het zijn.

Tip 6: Tussendoortjes. Heb je toch zin in een tussendoortje kies dan voor lekker vers fruit of wat verse noten. Heb je toch zin in dat ijsje, geniet er dan van! Maar ga niet bijvoorbeeld s ‘morgens je ontbijt overslaan of minderen om s ’middag dat ijsje te eten. Hoe meer je je aan drie maaltijden houdt hoe minder de kans dat je zin hebt om te snacken.

Tip 7: Water. Drink voldoende water tussendoor, doe er lekker wat vers fruit door voor de smaak. Beperk de frisdranken, zit zitten vol suikers en zijn energieverstoorders. Evenals fruitsappen. (Het is beter om fruit te eten dan te drinken)

Tip 8: Alcohol. Zoals gezegd, jezelf veel ontzeggen is vragen om moeilijkheden, dus als je ervan geniet om op z’n tijd een wijntje, biertje of iets van alcohol te nuttigen, doe dat dan. Wil je toch enigszins op de kilo’s letten, bedenk dan dat de eerste 1 -2 glazen altijd het lekkerste zijn en drink er voldoende water tussendoor.

Wij wensen iedereen een fijne vakantie!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.