Hoe is het met jouw goede voornemen?

Hoe is het met jouw goede voornemen?

Januari is voor veel mensen een punt om een goed voornemen te starten. Niks mis mee natuurlijk als het voor jou werkt. Maar inmiddels is het februari en kan je jezelf afvragen “hoe is het nu met je goede voornemen?” Zelf ben ik niet zo van goede voornemens, omdat ik vind dat je heel het jaar kan starten met een “goed voornemen”

Laten we even realistisch zijn… goede voornemens zijn meestal gedoemd om te mislukken, omdat we vaak alles tegelijk aan willen pakken of omdat we ineens alles “perfect” willen hebben.

Get a life and listen to your body!

Is je goede voornemen succesvol, dan val je af, voel je je fitter en levert het energie op. Is je goede voornemen niet succesvol, dan eet je je gezonde maaltijd met tegen zin op en schreeuwt je lichaam naar zoet of vet, moet je je naar de sportschool slepen en levert het geen energie maar stress op. Dan komt het aan op wilskracht! Zoveel wilskracht dat je je goede voornemen in no time alweer uit staat te zwaaien.

Heb je dan een gebrek een wilskracht? Nee, dat hoeft niet. Maar het is wel handig om te begrijpen waarom het niet lukt. Past je goede voornemen wel bij hetgeen waar je lichaam op dat moment om vraagt?

Hier een aantal nuttige tips:

Leg de lat niet te hoog. Je kan beter kleine stapjes nemen zodat je het beter volhoudt i.p.v. alles in één keer goed willen doen. Het zorgt ervoor dat je verandering blijvend is en niet voor een korte periode.


We eten vaak heel veel koolhydraten, s ’morgens brood, s ’middags brood, s ’avonds aardappelen of pasta + de tussendoortjes. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel gaat pieken. Waardoor je sneller trek krijgt in de zoete dingen.


 Schrijf eens op wat je eet en laat wat vaker je koolhydraten weg, voeg wat meer groente, eiwitten en gezonde vetten toe aan je maaltijd.


 Ontdek welke voeding er bij je past. Hou bij wat je eet en hoe je je voelt. Ben je blij of down, heb je een opgeblazen gevoel, ben je moe na het eten of na een paar uur etc. maak het inzichtelijk voor jezelf.


 Laat je bloed eens checken zodat je weet of er een disbalans is.


Ga eens na of je spijsvertering optimaal verloopt. Is je ontlasting iedere dag een verrassing, heb je last van maagzuur, heb je last van obstipatie, winderigheid, moe na het eten van bepaalde voeding etc. Zo ja, dan loopt er ergens niet zoals het hoort. Dit zorg voor onrust voor je lijf, waardoor er minder energie is voor je goed voornemen.


Laat eens checken of je evt. ontstekingen in je lichaam hebt. Chronische ontstekingen zorgen ervoor dat je meer trek krijgt in zoet eten.


 Ga voor jezelf eens na wat bij jouw stress oplevert en of je hier verandering in kan brengen.


 Las wat vaker me-time momentjes in.


 Ga niet gelijk te intensief sporten als je dit niet gewoon bent of als je je niet zo lekker voelt. Dit levert stress op voor je lichaam en kost te veel energie. Begin met een stukje wandelen bijvoorbeeld, het liefst in de buitenlucht.


Wil je gezonder leven, start dan samen met je partner of een vriend(in), dit maakt het makkelijker bij moeilijke momenten.


Zorg dat je voldoende slaapt. Het is goed voor je herstel, is ontspannen en geeft energie.


Kortom, kleinere stappen hebben een beter effect. Leg de lat niet te hoog en luister naar je lichaam. Hulp nodig? Laat het ons weten. Zowel op het gebied van voeding, sport en de juiste mindset helpen we je graag verder. Mail naar andrea@henbl.nl of bel 06-11483379



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.