Hoe maak je je hormonen blij!

Hoe maak je je hormonen blij!

Je kent het misschien wel. Boos, depri, down zonder dat er echt een reden voor is,  je gaat op zoek naar chocola, chips of wat dan ook. Je voelt je even iets beter, maar niet voor lang. Onze voeding heeft een grote invloed op hormonen en dus op hoe we ons voelen. Maar hoe stimuleer je nu je “feel-good hormonen!

 

Met deze tips ben je al goed op weg!

Eet gezonde koolhydraten

Wanneer we zoetigheid of snelle suikers eten, wordt er kortdurend dopamine vrijgemaakt. Het geeft je even een goed gevoel, maar dit is helaas van korter duur, waardoor het verslavend werkt. Niet echt handig dus. Zorg voor Koolhydraten die langzamer opgenomen worden. Het stimuleert de dopamine aanmaak maar ook op langer termijn is je lichaam er blij mee!

Denk hierbij aan fruit en groente, zoete aardappel, zilvervlies rijst en maak je pannenkoeken van boekweit meel bijvoorbeeld.

 

Zorg voor voldoende daglicht

Gelukkig wordt het al weer wat langer licht en kunnen we het winterdipje langzaam vaarwel zeggen. Licht zorg voor de aanmaak van vitamine D, omdat we vitamine d niet uit onze voeding halen is voldoende daglicht wel van belang! Heb je toch een tekort aan Vitamine D? ga hem dan suppleren. Want een tekort doet zeker geen goed aan onze feel-good hormonen.

 

Zorg voor voldoende tryptofaan

Een van onze belangrijkste feel-good hormoon is serotonine. De grondstof van serotonine is het aminozuur tryptofaan. Hoe meer tryptofaan je lichaam krijgt, hoe meer serotonine het lichaam aan kan maken. Tryptofaan zit o.a. in boekweit, haver, gevogelte, zonnebloempitten, spirulina. Heel belangrijk om te weten is dat een groot deel van de serotonine in de darmen aangemaakt wordt, hoe gezonder de darmen hoe meer serotonine! Heb je regelmatig last van bijv. een opgeblazen gevoel, winderigheid, moe na het eten, maagzuur of is je ontlasting iedere dag een verassing? Dan verloop je spijsvertering niet optimaal. Hou eens een voedingsdagboek bij en noteer niet alleen wat je eet maar ook hoe je je voelt

Een chocolade momentje voor jezelf

Een echte guilty pleasure. Van chocola worden heel veel mensen blij.  Kies dan wel voor de pure variant van minimaal 70 % cacao. Het is niet alleen lekker, er zitten ook nog eens hele goede voedingstoffen in als tryptofaan, serotonine  en magnesium. Magnesium zorgt voor meer energie en meer ontspanning. Kortom… een momentje voor jezelf.

Kom in beweging!

Op zoek naar een snelle booste voor je feel-good hormonen? Kom in beweging. Iedere dag 20-30 minuten zorgt voor endorfine en van endorfine worden we blij! Dat wil niet zeggen dat je je ieder dag in het zweet moet werken, een lekkere wandeling (in de bossen) doet al wonderen. Doe wat bij je past, je hormonen worden er blij van en jij dus ook!

Zorg voor voldoende rust en slaap!

Er is niks zo dramatisch voor je feel-good hormonen als slecht of onvoldoende slapen. Een keer lekker vroeg onder de wol of een klein powernapje zo smiddag’s op de bank kan wonderen doen. Een goed nachtrust zorg voor een goed herstel voor je lijf maar ook je mind moet tot rust komen van alle prikkels die we overdag krijgen.

Hou je bloedsuikerspiegel onder controle

Iedere keer als we iets eten gaat je bloedsuikerspiegel omhoog. De alvleesklier produceert insuline om je bloedsuikerspiegel weer omlaag te krijgen. Wanneer we te vaak, te veel, te ongezond eten produceren we te veel insuline. Insuline zorgt niet alleen voor vetopslag, het heeft ook effect op je andere hormonen, bloeddruk, cholesterol en ze blokkeren je feel-good hormonen. Hoe? eet veel groente, genoeg fruit, goede vetten, eiwitten en langzame koolhydraten. Eet drie keer per dag goed zodat je weinig tot geen tussendoortjes nodig hebt. Beweeg voor het eten, nuchter dus, dan heeft je lichaam minder insuline nodig om je maaltijd te verwerken.

Hou stress buiten de deur

Stress is cortisol. Een beetje cortisol is niet erg, een keer schrikken, even druk voor een examen, kortom kortdurende stress kan het lichaam prima handelen. Wanneer stress langdurig wordt dan heb je een ander probleem. Stress wint op den duur alles en zorgt voor veel meer ellende, dan is er ff geen sprake meer van feel-good hormonen. Dus luister naar jezelf en naar je lichaam en zorg op tijd voor ontspanning. Heb je stress waar je niet heel veel aan kan veranderen op korter termijn, zorg dan voor voldoende ondersteuning. Niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk.

 

          Toch wat meer hulp nodig? Laat het ons weten, we helpen je graag verder. Mail naar info@henbl.nl  of bel 06-11483379

 

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.