Hoe zet je je vetverbranding aan!

Hoe zet je je vetverbranding aan!

Als we willen afvallen zijn we vaak gefocust op het gewicht dat de weegschaal aangeeft. Wat op zich logisch is natuurlijk, maar wat zegt dit nu eigenlijk?  Het wil niet zeggen dat wanneer je gewicht omlaag gaat dat je ook daadwerkelijk vet verbrand. Belangrijk is om te kijken naar de samenstelling van je gewicht. Wat is je vetpercentage, je spiermassa, viscerale vetten? Als je afvalt wil je natuurlijk dat je vetpercentage verminderd, maar hoe zet je je vetverbranding nu eigen lijk aan?

 

Koolhydraten vs. vetten

Je lichaam kan energie maken van koolhydraten en vetten. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal aan energie en 1 gram vet levert 9 kcal aan energie. Hier gaat bij een heleboel mensen al iets mis kwa gedachtegang. Vet levert meer kcal dan koolhydraten dus van vet worden we dik?! Stop met het denken in calorieën. Dit kunnen we ook anders benaderen. Vet levert meer energie dan koolhydraten, dus als we ons lichaam weer leren om vet te verbranden, dan verbranden we niet alleen vet maar krijgen we ook nog eens meer energie!

 

Hoe werkt het dan

Vroeger aten we veel meer vetten en eiwitten en minder koolhydraten. Tegenwoordig zien we vaak het tegenovergestelde. Koek, snoep, frisdrank, bewerkte producten, maar ook het brood en de pasta’s etc. zijn koolhydraten/glucose. Daarnaast komt het voor dat sommige wel op 6-7 eetmomenten zitten inclusief tussendoortjes. Iedere keer als we iets van koolhydraten of glucose eten gaat onze bloedsuikerspiegel omhoog, je alvleesklier maakt insuline aan, waardoor de glucose in de cellen wordt opgenomen en je bloedsuikerspiegel weer daalt. Maar als de cel vol zit met glucose dan zit hij vol en wordt het overschot opgeslagen als vet cellen.  Je lijf geeft dus prioriteit aan het verwerken van glucose en zal op deze manier niet overschakelen naar het verbranden van vet. Daarbij komt dat bij de verbranding van glucose veel meer vrije radicalen aangemaakt worden, die op den duur grote gevolgen kunnen hebben voor je gezondheid. Denk hierbij aan chronische ontstekingen, diabetes etc.

 

Hoe weet je of je een suikerverbrander bent?

Een suikerverbrander kan je herkennen aan de volgende symptomen:

 

  • Regelmatig last van “zoete” snaai buien

  • Energie dips gedurende de dag

  • Geen maaltijd over kunnen slaan, je wordt dan trillerig, vermoeid en minder gezellig

  • Regelmatig hoofdpijn of wazig in je hoofd als je niet op tijd eet.

  • Je moet iets eten voor of na het sporten

  • Moeite met afvallen

  • Verminderde concentratie/geheugen

 

Hoe word je weer een vetverbrander

Je snapt het al, door minder koolhydraten en zoetigheid te eten en meer gezonde vetten, groente en eiwitten kan je je lichaam weer leren om vet te verbranden. Wees niet bang voor vet. Breng ook het aantal eet momenten omlaag. Drie keer per dag goed eten, je lichaam voeden i.p.v. vullen, zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Advies is wel om dit stap voor stap te doen, zo geef je je lichaam en jezelf tijd om te schakelen.

Heb je hulp nodig? neem hier contact met ons op en we plannen een vrijblijvende afspraak in om de mogelijkheden te bespreken. Bellen mag natuurlijk ook naar Andrea Klaver 06-11483379



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.