Luisteren naar je lichaam…..

Luisteren naar je lichaam…..

Luisteren naar je lichaam.

Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Pas als we “echt” ziek zijn dan blijven we thuis, nemen we rust en/of gaan we naar een dokter. Maar wat is “echt” ziek? Wanneer we koorts hebben? Of als we een flinke buikgriep hebben? Of wanneer je hoofd dusdanig overloopt dat het Burn-out of depressie genoemd mag worden?

 

Doe maar even rustig aan” of  “ziek maar goed uit” wordt (vaak) pas gezegd wanneer we vinden dat we “ECHT” ziek zijn. Beetje jammer….want vaak hebben we op voorhand al een heleboel vage klachten voordat we in het “echte” ziek zijn belanden. Vage klachten worden vaak gewoon, omdat we er nog gewoon mee kunnen functioneren. Deze klachten komen dusdanig regelmatig terug dat we het maar “normaal” gaan vinden.

Maar als we nu eens leren om in dat voorstadium wat beter naar ons lichaam te luisteren, kunnen we veel ellende besparen. Uitzonderingen daar gelaten.

Veel mensen lopen rond met vermoeidheid, hoofdpijn/migraine, een opgeblazen gevoel, zijn prikkelbaar en voelen zich niet lekker. Dit zijn vaak klachten die voort kunnen komen uit te veel stress, te weinig bewegen, te weinig ontspanning, ongezond eten of voeding die gewoon niet bij je lichaam past zonder dat je het zelf weet. Deze klachten kunnen stilletjes aan erger worden tot we “echt” ziek worden. Maar waarom eigenlijk?

Je hoeft toch niet ziek te zijn om beter te worden!!!

Luisteren naar je lichaam, hoe doe je dat eigenlijk?

Er zijn een aantal vlaggen waarmee je lichaam aangeeft dat bepaalde zaken niet helemaal lekker lopen. Door wat vaker op deze vlaggen te letten kun je zelf al een inschatting maken over je gezondheid.

Huid: Is je huid onrustig? heb je last van acne of (ineens) een allergische reactie?
Buik: Heb je een opgeblazen gevoel? Obstipatie? Diarree?Of is je ontlasting iedere dag een verrassing?
Haar: Valt het uit? Wordt het dun? Is het dof of glanst het teveel?
Energie: Ben je snel moe? Futloos? Slaap je slecht of spring je je bed uit?
Humeur: Ben je blij, vrolijk of juist somber en snel geïrriteerd? Slechte concentratie? Snel afgeleid?

Wanneer bovengenoemde vlaggen herkenbaar zijn, kunnen het signalen zijn dat je niet zo lekker in je vel zit. Door te luisteren naar je lichaam heb je al een begin.

Beginnen bij het begin.

Voeding, beweging, ontspanning. We weten het wel, maar we beseffen niet altijd dat wanneer dit uit balans is er dus vage klachten kunnen ontstaan. Schrijf het desnoods eens op. Heb je last van buikkrampen ga dan eens na wat je gegeten hebt.Ben je snel moe, ga dan eens na of je jezelf niet al te lang voorbij loopt.
Beweging, heeft niet alleen een ontspannende factor, maar door je lichaam regelmatig een goede trainingsprikkel te geven krijg je meer energie en heeft het een positieve invloed op je hormonen. Let wel, DOE WAT JE LEUK VINDT!! Ga niet uren in de sportschool rondhangen als je je er naar toe moet slepen. Iedere dag een half uurtje wandelen kan al wonderen verrichten.
Ontspanning, bedenk wat voor jou ontspanning is, voor de een is dat Yoga voor de ander is dat een keer flink op stap gaan en lekker dansen en voor weer een ander is het een goed boek. Het gaat erom dat je jezelf gunt om zo nu en dan iets te doen waar jij blij van wordt. Even de stress uitzetten.
Voeding, wanneer je niet lekker in je vel zit, laat je je voeding ook vaak te wensen over. Maar hiermee maak je je vage klachten vaak alleen maar erger. Maak gezonde keuzes, zorg voor voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten. Kies verse onbewerkte voeding i.p.v. pakjes, zakjes en kant en klare maaltijden. Maak het jezelf niet te moeilijk. Begin bijvoorbeeld eens om bij iedere maaltijd wat meer groente toe te voegen, wat meer water te drinken etc. Als je zorgt dat de basis goed is, dan is een keertje sjoemelen geen probleem. Blijven bepaalde klachten aanhouden dan kan het nuttig zijn om eens verder te kijken of er bijv. sprake is van een intolerantie.

Heb je vage klachten, maar vind je het moeilijk om bij het begin te beginnen? Laat het ons weten. We kijken mee naar het totaal plaatje. D.m.v. een bloedanalyse maken we een persoonlijk voedingsplan en geven we advies op het gebied van ontspanning en beweging. Meer weten? Bel 013-8220028 of mail naar info@gezondafvallennederland.nl

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.