Moeten we nu 3 of 6 keer per dag eten?

Moeten we nu 3 of 6 keer per dag eten?

De een zegt we moeten 6 keer per dag een klein beetje eten om de motor te laten draaien, dan ander zegt ‘nee, drie keer per dag is voldoende eten” om de motor te laten draaien moeten we gaan bewegen maar hoe zit het nou echt.

Allereerst is er een verschil door welke bril er gekeken wordt en er advies gegeven wordt.

De gewichtsconsulent zegt (vaker) 5-6 keer per dag eten, orthomoleculaire zegt 3- keer per dag (en soms eten wanneer je “honger” hebt (honger is hier niet hetzelfde als lekker trek)

5-6 keer per dag eten klinkt voor de meeste mensen eenvoudiger en logischer, sommige mensen worden al gek bij het idee dat ze maar 3 keer per dag mogen eten. Maar wat de reden is achter de orthomoleculair bril leggen we graag even uit.

Als we naar de spijvertering gaan kijken zijn er heel wat organen aan het werk, het begint bij je mond en eindigt bij je kont en daartussen doen de darmen, alvleesklier, lever en galblaas ook nog iets. Het gaat te ver om nu alles toe te lichten (hou onze blogs in de gaten want het komt allemaal een keer aan bod)

Maar laten we voor nu de alvleesklier eens naar voren halen.

We kennen de alvleesklier voor de productie van insuline. We weten dat insuline ervoor zorgt dat glucose in ons bloed opgenomen kan worden in de cel en daardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Ieder keer dat we iets eten en drinken (water & koffie, thee zonder suiker niet meegeteld) moet er dus insuline geproduceerd worden.

Maar wat doet de alvleesklier nog meer;

Naast het produceren van insuline, zorgt de alvleesklier ook voor natriumbicarbonaat om het maagzuur te neutraliseren wanneer het de darmen in gaat en zorgt het voor de spijsverteringsenzymen om onze voeding te verteren.

Wanneer we dus vaak en veel (en vaak verkeerd) gaan eten zal de alvleesklier veel en vaak insuline moeten gaan produceren wat op den duur te kosten gaat van de werking van de spijsverteringsenzymen en het neutraliseren van het maagzuur waardoor er spijsverteringsstoornissen kunnen ontstaan. Hierbij kan je denken aan een opgeblazen gevoel, wisselende ontlasting, moeite hebben met zwaar en vet eten, maagzuur, winderigheid etc.

De alvleesklier( en de gehele spijsvertering) krijgen hierdoor te weinig rust en tijd voor herstel. Daarnaast wordt een te vaak te veel aan insuline opgeslagen als (buik) vet en/zijn er cellen in ons lichaam die wel blij worden van insuline, maar vervolgens je hele hormoonhuishouding in de war schoppen. En daar worden wij dan weer niet blij van.

Door dus drie keer per dag te gaan eten, of te eten wanneer je “honger” hebt, krijgt je hele spijsvertering meer rust wat weer ten goede komt voor o.a. je immuunsysteem, je lever, je hormonen en je energieverdeling. Stapje voor stapje leert je lichaam weer vet te (buik)verbranden

Drie keer per dag eten wil niet zeggen dat je minder moet gaan eten. Luister naar je lichaam en eet totdat je verzadigd bent. Pak het appeltje dat je als tussendoortje gepland had staan gewoon lekker na je maaltijd bijvoorbeeld. Maar bedenk wel dat van 6 naar drie maaltijden niet iedereen zo maar plotseling kan, dit is iets dat je moet trainen.

Koolhydraten, eiwitten, vetten

Ook heeft de samenstelling van je bordje invloed op je spijsvertering en dus ook op je bloedsuikerspiegel. Eten we veel koolhydraten en suikers, dus brood, pasta’s, koek, snoep en drinken we veel frisdrank en vruchtensappen, dan stijgt je bloedsuikerspiegel meer en moet er dus meer insuline geproduceerd worden. Dus beperkt je koolhydraten (kies voor goede koolhydraten als quinoa, boekweit, zoete aardappel) Zorg voor voldoende eiwitten , groente en gezonde vetten  deze geven meer verzadiging en zorgen voor een mindere stijging van je bloedsuikerspiegel.

Maar wat moet ik nu doen 3 of 6 keer eten?

Het kan natuurlijk zijn dat je na het bovenstaande nog zo iets hebt van “wat moet ik nu” En dat snappen wij bij Gezond Afvallen Nederland maar al te goed! Neem je eetpatroon eens goed onder de loep! Ben je een alles eter die eet wat er voor handen komt, nooit echt met eten bezig is en alleen maar kijkt of het lekker is en heel de dag door van alles naar binnen werkt. Maar er toch wel verandering in wil brengen; dan kan de stap naar drie keer per dag goed eten een te grote stap zijn waardoor je poging naar een gezondere leefstijl mislukt. Neem dan contact op met  onze gewichtsconsulente, die zorgt er samen met jou voor dat er regelmaat komt in je voedingspatroon en dat je de juiste keuzes maakt. 6 keer per dag gezond eten is dan al een enorme verbetering met wat het was, met resultaat, motivatie en meer vitaliteit als gevolg!

Ben je al enige tijd met voeding bezig en ken je al aardig je weg met het maken van goed keuzes, maar heb je (toch nog) lichamelijke ongemakken als vermoeidheid, allergieen, darmklachten, diabetes etc. of ben je wel afgevallen maar krijg je die laatste kilo’s er toch nog niet af. Neem dan eens contact op met onze orthomoleculair therapeut.

Nog vragen? Of wil je meer info? Laat het ons weten. Bel 013-8220028 of mail naar info@healthenbeautylabtilburg.nl



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.