Waarom afvallen niet lukt!

Waarom afvallen niet lukt!

Je kent het misschien wel. De vaste momenten in het jaar waarin we wat meer naar onszelf kijken. In januari maken we een nieuwe start, tegen de tijd dat de zon weer begint te schijnen denken we aan onze strandlook, na de vakantie moeten de kilo’s er weer vanaf en beginnen we weer fanatiek met sporten en diëten, om het vervolgens in de feestmaand december er weer aan te eten. We hebben het te druk, we bewegen te weinig, we eten te veel, we eten te weinig, we zijn moe en houden het niet vol. Er is altijd wel een “maar” te verzinnen. Dingen die we vaak horen bij ons in de praktijk.

Het valt natuurlijk ook niet altijd mee om een commitment te vinden met jezelf. Iedere verandering is moeilijk en vraagt tijd en energie. Daarom helpen we graag een handje en geven we je hierbij wat tips wat je vooral NIET met doen als je wilt afvallen.

 

Tip 1: Stop met diëten en calorieën tellen.

Het wordt vaak een obsessie. Het geeft op den duur stress en we houden het even vol, om vervolgens weer helemaal los te gaan naar je oude patroon. Met gevolg dat je weer net zo hard aankomt. Calorieën zeggen niks over hetgeen dat erin zit. Iets kan weinig calorieën hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je je lichaam daar mee voedt. Je lichaam heeft voeding nodig waar het iets mee kan. Een avocado bijvoorbeeld bevat veel calorieën, maar zit vol met goed vetten waar je lichaam blij van wordt en verzadigd. Kortom SKIP THE DIET!

Tip 2: Iets eten omdat men zegt dat het gezond is.

Kwark is gezond! Dit zullen we ook niet ontkennen, maar de vraag die je jezelf moet stellen; Is het voor jou gezond?  Wat voor de één werkt hoeft voor de ander niet te werken. Luister je wel eens naar je lichaam? Kijk je weleens achterom als je een grote boodschap hebt gedaan? Hoe zit het eruit? Heb je last van een opgeblazen gevoel? Heb je last van een ADD’tje (after diner dip) hoe is je stemming, heb je last van allergieën etc. Allemaal dingen die iets zeggen over je spijsvertering. En als je dan toch maar die kwark blijft eten omdat men zegt dat het “gezond” is kan je je lichaam behoorlijk wat stress bezorgen met allerlei (vage) klachten tot gevolg. Dus luister eens wat vaker naar je lichaam.

Tip 3: Hoe vaker naar de sportschool hoe beter!

Als we dan eenmaal weer de knop om hebben gezet slaan we vaak door. We gaan naar de sportschool en het liefst zo vaak of zo lang mogelijk. Hoe langer we op de loopband, het roeiapparaat of op de fiets doorbrengen hoe meer calorieën we verbranden?! Het echte verhaal is; hoe langer onze cardio training duurt hoe meer ons lichaam het stress hormoon cortisol aanmaakt. Je geeft je lichaam stress. Cortisol zorgt er niet voor dat je vetverbranding lekker op gang komt, het stopt juist je vetverbranding. Bewegen is gezond, maar doe het op de juiste manier. Je hebt er meer baat bij om regelmatig een stuk te gaan wandelen en twee of drie keer per week een pittige krachttraining/HITT te doen.

Tip 4: 6 keer per dag eten om je motor te laten draaien.

We ontbijten, we nemen een tussendoortje, we lunchen, we nemen een tussendoortje, we dineren en we nemen iets lekkers bij de koffie of voor de TV. Iedere keer als we iets eten of drinken (behalve water of thee zonder suiker) moet onze spijsvertering aan het werk. De ene maaltijd is nog niet verteerd of de volgende komt er alweer aan. Nog even losstaand van wat we eten of drinken Je bent heel de dag aan het “spijs verteren” Dit kan op den duur klachten geven. Beter kan je 3 keer per dag goed eten. En onder goed verstaan we voeding waar je lichaam iets aan heeft en die je een verzadigd gevoel geeft. Denk hierbij weer even aan die avocado, eiwitten, groente en vooral goede vetten. Ga geen calorieën tellen! Een goed belegde cracker met sla zalm avocado of een eitje voedt veel meer dan een cracker met kaas. Of denk eens aan een goed gevulde salade of een omelet met groente. Op die manier heb je geen tussendoortjes nodig en breng je meer rust in je spijsvertering.

Tip 5: Light producten

We trappen er nog steeds in. Ook niet zo gek hoor, want het ene product ziet er nog mooier uit dan de andere. De supermarkt ligt er vol van met light hier en light daar. Maar bedenkt altijd dat hoe meer beloftes er op de verpakking staat hoe meer rotzooi, E-nummers en andere toevoegingen je ervoor terugkrijgt. Het lijkt onschuldig maar deze E-nummer kunnen hormoon verstorend werken en ervoor zorgen dat het afvallen moeilijker gaat. Beter kies je voor volle natuurlijke producten.

Tip 6: Slechte koolhydraten

Onder slechte koolhydraten verstaan we koek, snoep, chips, brood, aardappels, witte rijst, pasta’s, maar ook te veel fruit of gedroogd fruit. Ze zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel waarvoor je lichaam insuline aanmaakt. Wanneer die te vaak of te veel gebeurd, maken we te veel insuline aan en te veel insuline zorgt voor o.a.;

  • Dat vetverbranding moeilijker gaat, sterker nog het zorgt voor vetopslag.

  • Het heeft invloed op andere hormonen, cholesterol, menstruatie etc.

  • Je ontwikkeld een voorstadium van diabetes (insulineresistentie) en als het lang genoeg duurt krijg je uiteindelijk diabetes

Tip 7: We gaan vetarm eten!

Heel veel mensen denken nog steeds dat we dik worden van vet. Eerder hebben we hier al een blog over geschreven, lees het hier) Tot op zeker hoogte hebben ze gelijk, maar dit geldt alleen voor de slechte vetten. Onder slechte vetten verstaan we transvetten, de bewerkte vetten. De Halvarine, margarines, boter die in de koelkast vloeibaar blijft, hoe natuurlijk is dat!! Niet dus. (En dan hebben we het ook over Becel, bleuband etc. die hele mooie verpakkingen hebben, maar niets is minder waar.) Dat we die laten staan, prima. Maar goede vetten hebben we nodig. Goede vetten zijn de verzadigde vetten als roomboter, kokosolie, ghee. En onverzadigde vetten zijn plantaardige vetten als olijfolie, lijnzaadolie, visolie.

De verhouding omega 3 en omega 6 speelt hierin een belangrijke rol. Een te veel aan omega 6 is ontstekingsbevorderend terwijl omega 3 ontstekingsremmend is. Maar omdat omega 6, zonnebloemolie en andere goedkope oliën, vaak gebruikt wordt in bewerkte voeding, margarines, koek, chips, kant en klare producten etc. Gaat de verhouding al snel scheef. Daarnaast krijgen we vaak nog te weinig omega 3 binnen, dus dubbel op.

Naast het ontstekingsremmende effect heeft omega 3 nog tal van functies, maar een hele belangrijke is dat het ons celmembraan soepel houdt, waardoor cellen beter kunnen functioneren, voedingsstoffen op kunnen nemen en zo ten goede komt voor tal van processen in ons lichaam en geest. Een goed advies is om de verhouding omega 3 & 6 eens te laten testen (dit kan bij ons) en een goede visolie te gaan suppleren.

 

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen, wil je advies of begeleiding, advies over supplementen of benieuwd wat we voor je kunnen betekenen. Laat het ons weten! Mail naar andrea@henbl.nl of bel 06-11483379 of laat hier je contactgegevens achter, dan nemen we contact met je op.

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.