Waarom vitamine B12 belangrijk is

Waarom vitamine B12 belangrijk is

Moe, weinig energie, concentratieproblemen, wazig gevoel in je hoofd? Herkenbaar?

Ondanks dat steeds meer mensen zich bewust worden van een gezond en gevarieerd voedingspatroon is het toch mogelijk om te kort te krijgen aan bepaalde vitamines. Als we kijken naar de vitamines kunnen we ze onderverdelen in vet oplosbare vitamines, zoals vitamine A, D, E en K en water oplosbare vitamines zoals C en alle B-vitamines. Vitamines zijn nodig om het lichaam goed te laten functioneren. Vitamine B12 speelt hierin een belangrijke rol.

 

Waarom is vitamine B12 zo belangrijk.

Vitamine B12 is bij veel lichaamsprocessen betrokken. Zo heeft het o.a. een positieve invloed op je energieniveau, ondersteund het je immuunsysteem, draagt het bij tot vermindering van vermoeidheid, geeft het verbetering van mentale en geestelijke veerkracht, is het betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen en het reguleren van je stofwisseling. Een tekort aan B12 kan dan ook uiteenlopende en vervelende klachten geven.

 

Hoe ontstaat een tekort.

Vitamine B12 vinden we vooral terug in dierlijke producten. Maar het wil nog niet zeggen dat wanneer je deze voldoende eet, je lichaam ze ook daadwerkelijk opneemt. Wil je lichaam vitamine B12 op kunnen nemen dan moet het gekoppeld worden aan een “intrinsieke factor”. Deze intrinsieke factor is een bestanddeel van het maagsap en moet geproduceerd worden door het maagslijmvlies. Wanneer het maagslijmvlies beschadigd is of om wat voor een reden dan ook geen of niet voldoende intrinsieke factor aan kan maken, kan er dus een tekort ontstaan. Maagzuur problemen, stress, ontstekingen maar ook het gebruik van maagzuurremmers of andere medicijnen hebben invloed op de intrinsieke factor. Oudere mensen en de vegetariërs en veganisten hebben eerder kans op een B12 tekort. Ook wanneer je darmenwand beschadigd is of je darmflora niet in balans is, kunnen er problemen ontstaan met de opname van vitamine B 12. Kortom, de opname van B12 is grotendeels afhankelijk van hoe je spijsvertering (van mond tot kont) verloopt.

 

Symptomen van een mogelijk vitamine B12 tekort.

Symptomen die mogelijk veroorzaakt worden door een B12 tekort zijn o.a.:

  • Vermoeidheid

  • Depressieve gevoelens

  • Stemmingswisselingen

  • Geheugen/concentratie problemen

  • Spierzwakte

  • Tintelende armen en benen

  • Bloedarmoede

  • Wazig gevoel in je hoofd

  • Menstruatie problemen

  • Haaruitval

  • Hoofdpijn/ migraine

  • Bloedend tandvlees

  • Hoe weet je of je een tekort hebt?

  • Restless legs

  • Krampen

  • Duizeligheid

  • Vaak moeten plassen

Hoe weet je of je een tekort hebt?

Mocht je de symptomen herkennen, dan kan je via een bloedtest je Vitamine B12 meten, maar een tekort aan B12 hoeven we niet altijd te zien in het bloed. Het gaat er namelijk niet zozeer om hoe veel B12 zich er in het bloed bevindt, maar wat er daadwerkelijk wordt opgenomen in onze cellen. Herken je veel symptomen en wil je meer duidelijkheid? Dan helpen we je graag verder. Vul hier het contactformulier in of mail naar info@andreaklaver.nl , dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.